Vad är målet med din webbplats? Har du E-handel är målet självklart att kunderna ska handla i butiken. Men även om målet är uppenbart är vägen dit inte alltid lika självklar. Att skapa en webbplats som uppfyller dessa behov är inte helt enkelt. Ett fel som många gör är att man utgår från egna behov, egen vilja och egna tankar. Det kan vara bra – men det är oftast bättre att utgå från kundens behov.

En webbutvecklare i Göteborg sammanfattar det hela med att ”Istället för att fastna i vad man själv tycker om bör man fokusera mer på att anpassa sin hemsida efter vad besökaren vill ha” Många gånger handlar det alltså om att applicera det kända uttrycket ”Kill your darlings”. Lägg bort det du tycker mest om – för det är inte säkert att kunden tycker detsamma.

Några saker man kan utgå ifrån:

”Heta punkter”

Mät alltid den trafik som kommer in på webbplatsen. Det finns exempelvis program som mäter var besökarna klickar. Uppenbarligen är det något som drar till sig intresset till just den punkten. Men är det samma sak som du vill att de ska klicka på? Kan klicken fokuseras på rätt produkter, rätt kategorier på något sätt?

Enkelt att hitta?

Det som absolut bör finnas, men som inte alltid finns, är en sökfunktion på sidan. Detta oavsett om man har 10 eller 1000 produkter. Men se även till att sökfunktionen är flexibel – att den föreslår produkter som liknar vad som skrivs i sökfältet. För det är inte säkert att kunden vet exakt vad det heter som man letar efter.

En annan sak är tydlig uppdelning i menyn.  Bilden nedan är från bildtårta.se – En webbplats som säljer tårtbilder med tecknade figurer.

tårtmeny